Kako je Tesla postala najvrjedniji proizvođač auta na svijetu

TESLA Inc., tvrtka koju je osnovao Elon Musk 2003., jedan je od najmlađih proizvođača automobila na svijetu. A u konkurenciji prestižnih marki starih i po stotinjak godina kao što su BMW, Mercedes-Benz, Ford, Renault ili Toyota, Tesla je postala najvrjedniji proizvođač automobila na svijetu. 

Tesla je, naime, 1. srpnja prestigla japansku Toyotu i zasjela na prvo mjesto na listi svjetskih autoproizvođača po tržišnoj kapitalizaciji. Američke gigante General Motors i Ford prestigla je još ranije. Zahvaljujući porastu vrijednosti dionice Tesle od 5%, vrijednost ove američke tvrtke narasla je na 206,5 milijardi dolara, dok je Toyotina iznosila 202 milijarde dolara. 

Štoviše, Tesla je nadmašila gotovo svih 500 tvrtki zastupljenih u S&P 500 indeksu, uključujući Coca-Colu, Disney, Cisco Systems i Exxon Mobile.

>>Tesla sada vrijedi više nego Toyota, Disney i Coca-Cola

Teslina dionica sad vrijedi više od 1500 dolara, iako tvrtka nije završila još nijednu godinu s profitom

Teslina vrijednost u međuvremenu je nastavila strelovito rasti, pa samo 10 dana kasnije iznosi 286,5 milijardi dolara, dok vrijednost jedne dionice sad iznosi 1545 dolara. Entuzijazam ulagača doveo je do toga da su dionice Tesle porasle za impresivnih 170%. A sve se to događa iako ovaj proizvođač električnih automobila nije još završio fiskalnu godinu s profitom, odnosno u plusu. 

Naravno, Tesla i dalje zaostaje za velikim autoproizvođačima po razmjerima proizvodnje automobila. Tesla ih je od početka godine proizvela oko 103 tisuće, piše američki CNBC. Toyota je u istom razdoblju proizvela 2,4 milijuna vozila. 

Usto, ako se računa cjelokupna vrijednost tvrtke, uključujući njen dug, Toyota je 1. srpnja i dalje vrijedila 290 milijardi dolara, dok je Tesla vrijedila 252 milijarde. 

Ključnim se pokazala prednost koju Tesla ima pred drugim automobilskim tvrtkama u proizvodnji i razvoju električnih i samovozećih automobila, dok pandemija koronavirusa prijeti čitavoj autoindustriji, ocijenila je za CNBC financijska analitičarka iz tvrtke Ark Invest Tasha Keeney. Ark Invest predviđa da će dugoročno dionica Tesle narasti na 7000 $ u slučaju velikog pada burzi, što se u financijama obično naziva "bear" (eng. medvjed) trend, a 15.000 u slučaju velikog rasta na burzama, što se obično naziva "bull" (eng. bik) trend. 

Tradicionalne autokompanije u velikom zaostatku za Teslom na polju električnih auta

Tesla bi mogla još povećati svoju prednost pred drugim autoproizvođačima jer su oni sada prisiljeni staviti svoje projekte razvoja električnih i autonomnih automobila na čekanje kako bi sanirali gubitke od ekonomske krize izazvane pandemijom. 

"To je zaista dugoročna slika autoindustrije, put do autonomnih i električnih (auta), a ostatak tradicionalnih autokompanija zaista se muči da to ostvari. One su već iza Tesle u proizvodnji ovih autonomnih i električnih platformi i zaista mislim da će to samo ubrzati konsolidaciju u industriji i odvesti ih još više naprijed", dodala je Keeney i primijetila da se druge tvrtke "hvataju za slamke" pokušavajući ostati u trci s Teslom. 

Teslin uspon od startupa do velikog proizvođača automobila, koji je na kraju prošle godine imao 48 tisuća zaposlenika diljem svijeta, nije bio bezbolan. Još u ožujku ove godine, kada je WHO proglasio globalno širenje covida-19 pandemijom, a Europa i Sjeverna Amerika konačno počele uvoditi stroge mjere socijalnog distanciranja, Teslina dionica oštro je pala - s više od 900 dolara u veljači na manje od 400 dolara prije nego se počela oporavljati. 

Tesla prebrodila krizu s koronom i s kašnjenjima u proizvodnji

Musk je, očito zabrinut zbog karantene zbog koje je i Tesla morala zatvoriti svoju tvornicu u Fremontu, Kalifornija, počeo na Twitteru kritizirati karantenu kao "protuustavnu" i "fašističku", tvrditi da je "panika oko koronavirusa glupa", a onda i pozivati da se "Amerika oslobodi sada". Tvornicu u Fremontu otvorio je 11. svibnja unatoč zabrani okruga, pri čemu je pozvao policiju da uhiti "samo njega" ako već nekoga mora uhititi. Lokalne vlasti ipak su na kraju dozvolile rad tvornici nakon što ih je Tesla tužila, a Musk zaprijetio preseljenjem tvornice u susjednu Nevadu. Najmanje šestero radnika zarazilo se nakon otvaranja tvornice.

A prije dvije godine Tesla je bila u još većoj krizi. Mučila se s kašnjenjem u proizvodnji i isporuci svog novog električnog automobila za masovnu prodaju, Modela 3, dolazilo je do otkazivanja narudžbi, njegov tvit da razmišlja o povlačenju Tesle s burze doveo je do pokretanja istrage američkog ministarstva pravosuđa, nekoliko privatnih tužbi i gubitka vrijednosti od 18 milijardi dolara. Deseci menadžera napustili su tvrtku te godine, a u lipnju je Tesla otpustila 9% svoje radne snage.

Ekscentrični osnivač i glavni direktor Tesle našao se u problemima i kad je povukao dim jointa u podcastu popularnog voditelja Joea Rogana, što je također dovelo do pada dionica od 9%.

>>Što se to događa s Teslom? Direktori masovno napuštaju kompaniju

Pa ipak, Muskova je tvrtka prebrodila ove ozbiljne probleme, zbog koje su joj mnogi predviđali propast, i dospjela na sam vrh. Njen Model 3 postao je najprodavaniji električni auto u povijesti, s više od 500 tisuća isporučenih primjeraka. Kako joj je to uspjelo?

Prema portalu The Verge, jedan od najvećih Muskovih postignućaje to što je uspio odmaknzuti fokus ulagač s kratkoročnih turbulencija, kakvih Tesli nije nedostajalo, na njegovu dugoročnu viziju i ciljeve za kompaniju. A to je, među ostalim, promjena paradigme, kako za osobni automobil, tako i za prijevoz općenito. Električni automobili desetljećima se nisu pomakli s mrtve točke - ili za to nije bilo apetita među proizvođačima ili među kupcima. No s Teslom, električni auto je konačno postao mainstream.

Saša Cvetojević: Kod Tesle se ne valorizira sadašnjost, nego budućnost

"Vrijednost tvrtke nije vrijednost njenih zgrada. Vrijednost je ono što su ljudi spremni platiti za neku firmu, a kod većine autokompanija, odnosno tehnoloških kompanija, jer Tesla ustvari nije autoproizvođač, nego tehnološki proizvođač, ne valorizira se sadašnjost, nego budućnost. Ljudi očekuju da će ta firma biti danas-sutra kao Apple i zato analitičari griješe kad je uspoređuju s proizvođačima automobila, recimo Volkswagenom", kaže nam poduzetnik Saša Cvetojević.

"VW ima poslovni model: napraviš nešto za 100, prodaš za 120, zaradiš još nešto na prodaji skupih kočnica, skupih, rezervnih dijelova itd. Tesla ima drugačiji poslovni model, sličniji Googleu, Appleu, koji može prijeći u varijantu da kupiš auto, a onda mjesečno plaćaš razne servise, digitalne ili analogne, vezane uz taj auto. Također, stvar je u tome što se Tesla automobili ne pune na Ini ili Shellu, što znači da će se dio prihoda iz industrije benzinskih pumpi preliti na one koji budu prodavali struju tim vozačima, a to je opet jednim dijelom Tesla koja ima svoju liniju punjača. Ima puno tih elemenata koje automobili s takvom tehnologijom u sebi imaju, a koje drugi autoproizvođači nemaju", dodaje Cvetojević.

Možemo li onda očekivati da će se Tesla u budućnosti samo učvrstiti na broju jedan?

"Puno je faktora o kojima će to ovisiti. Ovisi o tome što je broj jedan. Je li to onaj koji proizvodi najviše automobila, pa je to recimo Fiat, je l' to onaj koji ima najveći prihod, što sigurno nije Fiat jer su njegovi auti jeftini, je li to onaj koji ima najveću zaradu... Tesla igra u jednom novom području, električnim automobilima, koje samo po sebi raste, ali je u odnosu na klasične automobile još uvijek malo područje. To se može usporediti s drugim revolucijama, na području računala, mobitela, fotoaparata - prije 20, 30 godina su bili jedni igrači i tipovali su na jednu stvar. A onda su došli neki drugi koji su tipovali na drugu stvar i ovi prvi su nestali", objašnjava naš sugovornik. 

"Musk je vjerovao u taj električni auto koji može biti i lijep i brz"

"Ono što je kod Tesle razlika je to što je njihov automobil mjesto na kojem čovjek provodi određeni dio svog vremena i na kojem postoji cijeli niz stvari koje mu se mogu ponuditi. Npr. ako sluša muziku u automobilu, Tesla mu može ponuditi pretplatu na streaming servis umjesto nečijeg drugog servisa", smatra Cvetojević.

Koja je točno tajna Muskovog uspjeha? 

"To je neka kombinacija nekakve upornosti, ludila i neke vizije koju je on uspio slijediti. Bilo je mnogo vizionara koji su putem propali, ali nekima ta vizije uspije. Kao što je Jobs vjerovao u Mackintosh, pa iPhone, tako je Musk vjerovao u taj električni auto koji može biti i lijep i brz. I to bi sad mogla biti jedna kompanija koja može povezati mnogo elemenata pod svojom kapom. Ključno je ono što se još ne percipira, a to je autonomna vožnja koja je ustvari sveti gral automobilske industrije. To je kao prijelaz s parnog stroja na dizelski motor, taj nivo revolucije, ako auto ili kamion može voziti sam", zaključuje Cvetojević.

"Za dva tjedna će biti objava kvartalnih rezultata i ako Tesla iskaže profit, njena dionica će moći ući u S&P indeks 500 najvećih kompanija. Ako uđe u S&P, veliki investitori će je lakše moći kupiti jer će sloviti kao "blue chip", odnosno sigurna dionica, a masa fondova koja prati S&P indeks morat će kupiti njene dionice. Sve bi to trebalo gurnuti cijenu dionice još prema gore. Dakle, dosta ovisi o toj objavi kvartalnog profita, kao i tzv. "Battery Day" koji će se vjerojatno održati u rujnu, a na kojem se očekuje da će Tesla izaći s novostima o tehnologiji baterije na kojoj radi", kaže nam Cvetojević. 

Pročitajte više