Sud EU-a odlučio: Njemačke cestarine su protivne pravu Europske unije

Foto: EPA

PLAĆANJE cestarine za autoceste koje Njemačka namjerava uvesti iduće godine, protivno je zakonima Unije jer se oslanja isključivo na vozače iz drugih zemalja članica, potvrdio je Vrhovni sud EU-a. 

Njemačka je izvorno htjela uvesti godišnju cestarinu od 130 eura, no tome su se usprotivile Austrija i Nizozemska. 

Iako bi cestarinu plaćali svi, njemačkim vozačima ona bi se oduzimala od poreza na automobile, izvještava BBC. 

Glavni argument koji je Njemačka nudila jest da je željela prijeći na sustav u kojemu su "zagađivači oni koji plaćaju". 

Ministri u njemačkoj vladi nadali su se da bi cestarinom zaradili dodatnih 500 milijuna eura za ulaganje u infrastrukturu. Unatoč tome, vlade pod vodstvom Angele Merkel godinama su obećavale da nova cestarina neće biti dodatni teret lokalnim vozačima. 

Konačna odluka suda ipak je bila iznenađujuća jer njegovo je početno mišljenje uvjerljivo išlo u korist Njemačke, pri čemu je bilo prihvaćeno da strani vozači ne bi morali plaćati cestarinu za cijelu godinu, već samo vinjete za 10 dana ili dva mjeseca. 

Što je izazvalo protivljenje susjeda? 

Najžešće protivljenje iskazali su Austrijanci, koji tvrde da je riječ o porezu usmjerenom na strance. 

Protivili su se i Nizozemci, Česi su odlučili ne uplitati se u slučaj, dok je Danska poduprla Njemačku. 

Za mnoge austrijske vozače plaćanje cestarine bilo bi neizbježno s obzirom na to da se mnogi koriste njemačkim sustavom autocesta prolazeći kroz Bavarsku na putu od Tirola na krajnjem zapadu do Salzburga na sjeveroistoku. 

Nizozemci su se, pak, žalili da bi njihove vozače zakon stajao i 100 milijuna eura godišnje, osobito ako se u obzir uzmu stanovnici i tvrtke s prebivalištem u blizini granice s Njemačkom.

Austrija ima vlastiti sustav vinjeta, čije cijene variraju od 9,20 eura za 10 dana do 89,20 eura za cijelu godinu, no austrijski sustav ne pravi razliku kada je u pitanju državljanstvo osoba koje plaćaju. 

Što je rekao Europski sud?

Europski sud pravde odlučio je da cestarina "predstavlja neizravnu diskriminaciju na osnovi državljanstva" jer je u potpunosti osmišljena za vozače drugih zemalja članica EU-a. 

Odluka je potvrdila da su mjere koje je Njemačka namjeravala provesti ograničavale slobodno kretanje dobara i usluga te ekonomski teret svaljivale isključivo na strane vozače. 

Sud se složio da države imaju pravo cestarinu naplaćivati vozačima u drugim državama, no nije prihvatio argument Njemačke da je olakšica koju bi imali njemački vozači istodobno prijelaz na sustav u kojemu plaćaju korisnici. 

Austrija je pohvalila sudsku odluku, pri čemu su brojne udruge istaknule da se u ovom slučaju njemačka ideja protivi europskoj ideji. 

Međutim, ni u Austriji se nisu svi složili s odlukom, poput bečke tvrtke Kapsch TrafficCom koja je sklopila ugovor o skupljanju cestarine s jednom njemačkom tvrtkom.     

Pročitajte više