HRVATSKI TURIZAM

Vlasnik San Rocca: Na površinu su isplivali svi katastrofalni potezi u turizmu

Foto: Privatan album

"OVA će sezona na vidjelo izbaciti sve probleme koji se godinama znaju, ali ih službene turističke institucije uporno prikrivaju misleći da će se takav trend rasta vječno nastaviti kao plod neke promišljene pozitivne strategije. No bilo je dovoljno da se neka konkurentska tržišta poprave pa da na površinu isplivaju svi naši pogrešni potezi u turizmu i stvorene iluzije u zadnjim godinama. Ova sezona je svima lošija nego prijašnja, ne samo privatnom smještaju", odmah nam je na početku razgovora rekao Tullio Fernetich, vlasnik obiteljskog hotela San Rocco u unutrašnjosti Istre.

Fernetich je ostvario fenomenalan uspjeh u turizmu i vrlo dobro zna o čemu govori

On i njegova supruga Rita su prije 15 godina pretvorili obiteljsko imanje u istarskom mjestu Brtonigli u luksuzan hotel San Rocco s 4 zvjezdice koji je već nekoliko puta proglašen najboljim boutique hotelom u Hrvatskoj, dok je njihov restoran proglašen najboljim u Istri prema službenom vodiču Istria Gourmet, a 2017. preporučio ga je i Michelinov vodič, kao i ostali poznati gastro vodiči. Ista je stvar i s njihovim ekstra djevičanskim maslinovim uljem, koje se našlo među najboljim svjetskim maslinovim uljima u vodiču Flos Olei.

No ovakav uspjeh nije nastao preko noći, za njega je bilo potrebno puno rada i strpljenja, kako nam kaže Tulio Fernetich, čiji hotel radi tijekom cijele godine iako nije na obali, već u unutrašnjosti Istre. Ovaj iskusni ugostitelj i hotelijer navodi da broj kreveta u hotelima nije porastao kao u privatnom smještaju pa negativne razlike nisu toliko izražene u tom segmentu, ali u trenutku kad broj hotelskih kreveta bude rastao u nekontroliranoj mjeri kao u privatnim apartmanima, pad će, kaže Fernetich, biti isti.

"Sve je manje turista koji troše"

"No više nego što brojke pokazuju, pada kvaliteta turizma, odnosno potrošnja. Sve manje ima turista koji troše, spavaju u destinaciji, jedu po restoranima, a sve više je onih koji su samo u prolazu s organiziranim grupama, koji dođu posjećivati naše gradove ili mjesta gdje su se snimale određene poznate TV serije i već sutra su negdje drugdje. Za nas su do sada bile važne samo brojke i uvjeravali smo sami sebe kako smo mi najbolji umjesto da budemo kritični i da odlučimo što želimo i kakav turizam hoćemo", rekao je Fernetich.

Naglasio je da prije svega politika treba definirati kakav turizam želimo i kako se mjeri uspjeh u turizmu. Smatra da turizam mora omogućiti domicilnom stanovništvu odnosno zajednici da bolje živi.

"Takav turizam nam ne treba"

"Ako rekordne brojke imaju za cilj stvaranje profita koji u većini slučajeva ne ostaje u Hrvatskoj, a istovremeno Hrvatskoj ostaju neugodnosti sa zbrinjavanjem otpada, opskrba vode, struje, kaos u prometu, nekontrolirano trošenje teritorija, uvoz radne snage sa svim socijalnim problemima o kojima će se još pričati, takav turizam nama ne treba", navodi Fernetich.

Kaže kako prije svega trebamo stati s brojanjem turista i ugledati se na svijetle primjere poput Toskane, Provanse ili Alto Adige te zabraniti daljnju devastaciju obale i stati s apartmanizacijom.

Fernetich navodi da turizam nije brojanje turista i prodaja kreveta, nego prodaja doživljaja, gastronomije i tradicije kako bi se kroz turizam u svijetu prodavala i promovirala naša vina, ulja i ostali vrhunski proizvodi iz Hrvatske.

"Ne možemo živjeti na masovnom turizmu"

"Treba prestati sa zatvorenim resortima i all inclusive ponudom. Turizam mora biti izravna poveznica između naših seljaka, ribara ili proizvođača hrane sa svijetom, i to s ciljem njihovog boljeg življenja i kvalitetne promocije Hrvatske u svijetu. Treba podržati i omogućiti da se turizmom bave oni poduzetnici, građani, obitelji koji dugoročno razmišljaju, koji razmišljaju da će se poslije njih i naša i njihova djeca moći baviti turizmom. Nama treba održivi, a ne masovni dvomjesečni turizam s jedinim ciljem stvaranja profita, a da istovremeno mladi moraju iseljavati iz Hrvatske jer ovdje za njih nema posla ni budućnosti", rekao nam je Fernetich.

Osvrnuo se na stanje u hrvatskim apartmanima i hotelima te rekao da je normalno da se bolji objekti više pune i bolje prolaze. No kaže i da je broj kvalitetnih kreveta u hotelima vrlo malen u odnosu na broj kreveta kod privatnih iznajmljivača, u apartmanima ili kućama za odmor bez ikakve dodatne ponude i u takozvanim mobilnim kućama.

"Katastrofalna porezna politika, nameti i PDV od 25 posto"

"Te mobilne kućice su zapravo prave kućice, ali na njih se ne plaćaju komunalni doprinosi i one na takav način predstavljaju nelojalnu konkurenciju ostalim kategorijama, prvenstveno našim ozbiljnim privatnim iznajmljivačima. S takvom katastrofalnom poreznom politikom, s takvim nametima i PDV-om od 25 posto koji je najveći u okruženju, ne isplati se ulagati u hotele, nego otvarati druge kategorije smještaja bez usluge i osoblja te plaćati neki smiješni paušalni godišnji iznos", rekao je Fernetich.

Međutim, ponovio je da ako budemo omogućili nekontrolirano povećanje broja kreveta u hotelima, nezadovoljstvo koje je ove godine izraženije kod vlasnika apartmana, sutra će biti kod hotelijera. Planeri i stručnjaci, istaknuo je, moraju utvrditi broj kreveta koji optimalno valorizira teritorij, omogućava kvalitetnije življenje domicilnog stanovništva i koji neće ugrožavati tradicije, običaje i demografsku strukturu teritorija. Neko vrijeme, kaže, možemo živjeti od tog masovnog turizma, no to nije dugog vijeka i nije dobro.

"Ako mislimo raditi dva mjeseca u sezoni, to je propast hrvatskog turizma"

Navodi da su on i supruga prije 15 godina dosta riskirali, no imali su viziju onoga što žele. Sa željom da razviju svoj obiteljski biznis i s troje djece za koju se već tada nadao da će se kasnije uključiti u njihovu poslovnu ideju, krenuli su u taj posao 2004. godine.

"Prije toga se nismo bavili turizmom, međutim, kad smo uz naše naslijeđeno uspjeli zaokružiti jedno zanimljivo imanje, odlučili smo ga pretvoriti u luksuzan mali hotel koji će raditi tijekom cijele godine, a ne samo ljeti. Tada je to bila jako hrabra odluka budući da nismo bili na samoj obali, a u to se vrijeme turizam bazirao isključivo na obalu", rekao je.

No odluka se, navodi, pokazala dobrom.

"Budući da smo dosta išli po Toskani i Provansi, pomislili smo zašto tako nešto ne bismo mogli i mi. Imamo sve karakteristike da valoriziramo naš teritorij, zašto da se samo obala koristi. A to što nismo nijedan dan bili zatvoreni, a kroz cijelu godinu zapošljavamo 20 djelatnika, ne mogu reći da se uvijek isplatilo, ali ako imaš cilj, znaš što želiš, treba se malo i žrtvovati. Ako mislimo raditi samo dva mjeseca u sezoni, onda je to propast hrvatskog turizma jer na tim osnovama nikad nećemo biti konkurenti Turskoj i ostalim sličnim destinacijama", smatra Fernetich.

"Ako se PDV od 25 posto ne promijeni, uništit će ne samo gastronomiju nego i cijeli turizam"

Njegov je restoran San Rocco jedan od najpoznatijih fine dining restorana u Hrvatskoj pa smo ga pitali kako komentira činjenicu da na Jadranu i dalje uglavnom prevladava ista ponuda jela - ćevapi, pržene lignje i pizza.

"Ugostitelji će se brzo preorijentirati ako se kvalitetnija ponuda bude pokazala rentabilnom i ako gosti budu to tražili. Današnja struktura turista je takva da traže jeftinu hranu koja je u principu nekvalitetna. Visoka gastronomija ne može biti jeftina, zahtijeva stručno osoblje i vrhunske namirnice koje su jako skupe. PDV od 25 posto ako se ne promijeni, uništit će ne samo gastronomiju nego i cijeli turizam", upozorio je Fernetich.

Ulazni troškovi u visokoj gastronomiji su, kaže, nevjerojatno visoki pa se takva ponuda kod nas ne isplati jer je potražnja relativno limitirana.

"Svi naši gosti i gosti koji posjećuju takve restorane su ciljani gosti koji dođu radi naše kvalitetne gastronomije i vraćaju se. Na masu turista koji pune statistike hrvatskog turizma ne treba računati. I kod nas je booking u srpnju i kolovozu usporen dok već sad imamo jako dobro bukiran 9. i 10. mjesec jer nam tada počinju dolaziti kvalitetni turisti, koji znaju cijeniti našu kreativnost koja se oslanja na tartufe i ribu", istaknuo je.

"Vlastima su bitne samo brojke"

Smatra kako Hrvatskoj nedostaje vizionarstva i mogućnosti dugoročnog razmišljanja prilikom odlučivanja o turističkim strateškim odlukama. Treba, kaže, svim silama pobjeći od modela masovnog turizma i više uključiti domaće stanovništvo u cijelu turističku priču.

"Treba spustiti PDV na nivo konkurentskih zemalja te kroz diferencirane porezne stope i namete, ohrabriti one vidove turizma koji teže cjelogodišnjem zapošljavanju, uključuju domicilno stanovništvo, potpuno se integriraju u zajednicu i promoviraju našu povijest, namirnice koje proizvode naši seljaci, nude kvalitetnu gastronomiju, ukratko turizam koji ne troši nego valorizira teritorij i omogućuje bolje življenje domicilnog stanovništva", rekao je Fernetich.

Navodi kako uz to treba napraviti reda i vršiti nadzor nad službeno dodijeljenim kategorijama i načinom označavanja istih jer trenutno vlada kaos u tom segmentu.

"Turizam ne smije biti brzi izvor zarade"

"Kroz komercijalne nazive i broj zvjezdica, gosti su dovedeni u zabludu, misle da je to hotel s pripadajućom uslugom, a u stvari su rezervirali nešto sasvim drugo. Moj je prijedlog da zvjezdice budu korištene samo za hotelski smještaj, a da se za druge vidove koriste drugi znakovi kao u ostalim zemljama, a to može biti sunce, ključić", istaknuo je vlasnik San Rocca.

Na kraju je rekao da su godinama svi doživljavali turizam kao granu u kojoj treba samo graditi, a sve drugo će nadomjestiti ljepota našeg teritorija.

"E ova je godina dokazala da to više nije tako, da turizam ne može biti dopunska djelatnost ni izvor brze zarade. Isto tako, ova je godina pokazala da će za ozbiljan, kvalitetan i održiv turizam uvijek biti mjesta i budućnosti, ali u ovom trenutku pravi potezi su u rukama naših političara koji odlučuju o našoj sudbini. Želim vjerovati da će znati reagirati dok ne bude prekasno", rekao je na kraju Fernetich.

Pročitajte više