Piše: S.M. | Prije 6 dana

Apple plaća cijenu američko-kineskog trgovinskog rata

WALL STREET i dalje bruji zbog Appleove prošlotjedne objave da je prodaja iPhonea u Kini naglo opala tijekom posljednja tri mjeseca u prosincu. Objašnjavajući pad, Apple je naveo kako je trgovinski rat između SAD-a i Kine utjecao na potrošače u drugom najvećem gospodarstvu svijeta.

Neki su analitičari ukazali na usporavanje gospodarstva u Kini, dok su drugi istaknuli rastuću domaću konkurenciju s kojom se Apple ondje suočava, poput sve naprednijih Huaweija i Xiaomija. Ništa od navedenog nije pogrešno, no postoji i sveobuhvatniji kontekst: američke kompanije suočene su s rizikom da budu izbačene iz sljedećeg vala inovacija u Kini, komentiraju Paul Triolo i Kevin Allison za CNN Business.

Sve počinje s konkurencijom, i to ne samo u mobitelima nego i u poluvodičima koji ih pokreću. Za razliku od glavnih europskih konkurenata Ericssona i Nokije, kineski Huawei odlučio se natjecati na unosnom tržištu vrhunskih smartphonea u Kini, uloživši znatne napore u istraživanje, razvoj i marketing. Huaweijevo tajno oružje HiSilicon, njegov odjel za dizajn poluvodiča počeo je dizajnirati namjenske chipsetove za pametne telefone koji su Huaweijeve mobitele doveli na razinu iPhonea. Tvrtka Taiwan Semiconductor Manufacturing Corporation (TSMC), koja za Huawei proizvodi mrežne procesore i ostale prilagođene čipove, omogućila je kineskom proizvođaču mobitela da bude konkurentan u smislu troškova i karakteristika na način koji je do prije samo dvije godine bio nezamisliv.

Ključni faktori

Postoji još jedan ključni faktor. Kineski kupci više ne kupuju najnovije i najbolje mobitele tako često. Ukus potrošača teško je pogoditi, ali nedvojbeno najveći faktor u slabijoj kupnji novih modela kod Applea je rađanje sljedeće generacije 5G mobilnih mreža. Kineski proizvođači, predvođeni Huaweijem, ali uključujući i manje tržišne igrače poput OnePlusa, Xiaomija i OPPO-a, planiraju izbaciti 5G modele tijekom 2019. godine. Nasuprot njima, Apple vjerojatno neće plasirati svoj 5G mobitel do 2020.
Ako ste kineski potrošač, posebice onaj zahtjevniji, posljednje što želite je zaostajati u 5G tehnologiji, koja omogućava prijenos podataka i do 100 puta brže nego u postojećim mrežama. Kineski korisnici interneta neprekidno su online na svojim mobitelima i aplikacijama poput WeChata. Za takve potrošače, veće brzine prijenosa i pristup 5G mrežama bit će odlučujući faktor pri kupnji novog mobitela.

Zatim dolazimo do geopolitike, do trgovinskih napetosti i, što je još važnije, tehnološkog hladnog rata između SAD-a i Kine. Nakon prošlomjesečnog uhićenja financijske direktorice Huaweija Meng Wangzhou u Kanadi, a na zahtjev američkih vlasti, zaredale su se vijesti o kineskim kompanijama koje svoje zaposlenike pod prijetnjom otkaza tjeraju da se s Applea prebace na Huawei. Dosad su posljedice ovog uhićenja bile blage, ali povratni udar mogao bi se intenzivirati ako Meng bude sprovedena u SAD pred kamerama u lisicama ili na drugi način ponižavana.

Što s Huaweijem?

Huawei će vjerojatno i dalje biti na meti američke vlade, koja će nastaviti ograničavati prodaju njegove telekomunikacijske opreme u SAD-u. Washington očekuje da će i njegovi ključni saveznici učiniti isto, što izaziva dodatan bijes u Shenzenu i Pekingu. Huaweiju je već onemogućen dogovor o promociji njegovih uređaja s američkim mobilnim providerima. Neće biti nikakvo iznenađenje ako na kineskim društvenim mrežama uskoro krene rasprava o tome zašto je Appleu omogućen ugovor s China Mobileom o prodaji mobitela, dok je kineskom lideru Huaweiju zatvoreno američko tržište, a njegova financijska direktorica ponižena uhićenjem.

Nisu sve vijesti loše. Zapadni tehnološki brendovi i dalje drže velik dio kineskog tržišta. No optimizam koji su Tim Cook iz Applea i ostali šefovi globalne tehnološke elite iskazali na Svjetskoj konferenciji o internetu u Wuzhenu u prosincu 2017. danas izgleda prilično promašeno. Opojna mješavina tehnologije te političkih i tržišnih sila znači da će Apple i druge prominentne zapadne tehnološke kompanije koje posluju u Kini, poput Tesle, morati braniti svoje tržišne niše u sve kompleksnijim geopolitičkim uvjetima. A to neće biti lako, zaključuju u svome komentaru Paul Triolo i Kevin Allison.

NAJNOVIJE
NAJČITANIJE