Pobuna novinara Večernjeg protiv Uprave: "Nismo tu da reklamiramo ministrice"

Ilustracija: Index (Marko Prpic/PIXSELL)

"MOGU li novinarstvo (profesionalno, slobodno, objektivno i odgovorno, za kakvo se zalažemo) i PR ići ruku pod ruku? Mislimo da ne mogu, a tako razmišlja i većina naših čitatelja", stoji u pismu Upravi Večernjeg lista i glavnom uredništvu tog dnevnika koji potpisuju predsjednica Vijeća sindikalnih povjerenika VL-a Snježana Črnjević, predsjednik Radničkog vijeća VL-a Anton Filić i predsjednica ogranka HND-a u Večernjeg listu Božena Matijević.

>>Ministrica Žalac za PR angažirala Večernji list, platit će im 3,7 milijuna kuna

No, krenimo redom. Index je početkom ovog mjeseca objavio članak te dokumentaciju iz koje je razvidno da je Gabrijela Žalac, ministrica regionalnog razvoja, slijedom raspisanog javnog natječaja angažirala novinsku kuću Večernji list za PR posao osmišljavanja kampanje njenog ministarstva vrijedan 3,7 milijuna kuna.

Obećali oglasnog prostora u vrijednosti 28,6 milijuna kuna

Riječ je o natječaju Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije za "Usluge organizacije i realizacije promotivne kampanje o EU fondovima - Regionalni dani EU fondova". Na natječaj su se javile dvije tvrtke specijalizirane za PR i novinska kuća Večernji list.

Ponuda Večernjeg, u iznosu od 3,7 milijuna kuna, bila je najskuplja, dok su ostale dvije PR tvrtke dale za 1,3 milijuna jeftinije ponude. Najniža cijena nije bila glavni kriterij, a Večernji je stvorio razliku u odnosu na svoje konkurente jer su ponudili medijski prostor za promoviranje te akcije u vrijednosti 28,6 milijuna kuna!

Tako su za PR posao iskoristili poziciju kao medijska kuća. Večernji list u odgovoru na upit Indexa tvrdi kako je poseban tim Večernjeg lista, valjda PR-ovski, organizacijski i fizički odijeljen od redakcije gdje su novinari.

Nismo tu da reklamiramo ministarstva i ministrice

Iz pisma koje su zaposlenici Večernjeg lista odaslali Upravi i glavnom urednikom jasno je kako su o tom poslu svoje matične kuće saznali iz članka kojeg su pročitali na Indexu te da im je to "prvi glas" kako se Večernji list zapravo bavi PR poslom, odnosno odnosima s javnošću.

"Iako se radi o naizgled srodnim poslovima, novinarstvo i PR međusobno se isključuju. Mi kao novinari nismo tu da reklamiramo ministarstva i ministrice, nego da ih nadgledamo, propitujemo, provjeravamo, pazimo na moguću pronevjeru i korupciju i, ako treba, da ih kritiziramo. To je ono što se zove kritičko novinarstvo", stoji u pismu kolega s Večernjeg lista.

Ako se Styria u Hrvatskoj željela baviti tom vrstom posla, onda je trebala osnovati posebno poduzeće koje bi se bavilo PR-om, preporučuju novinari tog dnevnog lista.

Kupila pravo da se o njoj lijepo piše

"Ovako de facto ispada da je ministrica Gabrijela Žalac kupila pravo da se u Večernjem listu lijepo piše o njoj i njezinu ministarstvu (apologetsko novinarstvo). Mogu li naši novinari ostati objektivni s takvim (financijskim) teretom na leđima? Stoga tražimo od vas da nas pod hitno izvijestite o čemu se zapravo radi i koji dio Večernjeg lista d.o.o. radi na tome", stoji na kraju pisma u kojem se traži i očitovanje Redakcijskog vijeća.
 

Pročitajte više