USKRSNICE U DRŽAVNIM FIRMAMA Gubitaši najbahatiji, HŽ i HAC dijele vaš novac kao da su ga oni zaradili

Foto: 123 RF, Index

GOTOVO sve državne tvrtke svojim će zaposlenicima dijeliti uskrsnice. Najveću uskrsnicu dobit će tvrtka koja ima dug od oko 22 milijarde kuna, a riječ je o Hrvatskim autocestama. Njihovi će djelatnici dobiti čak 1000 kuna. Drugi apsurd je taj da će HŽ koji tone u minusu također ne samo dijeliti uskrsnice, nego su ih čak i povećali.

"HAC je radnicima isplatio jednokratan dodatak na plaću u neoporezivom iznosu od 500,00 kuna na plaću, dok će dar u naravi u visini neoporezivog iznosa prema važećim propisima za nabavku životnih potrepština biti isplaćen prije Uskrsa", stoji u odgovoru koji nam je stigao iz HAC-a.


Istovremeno, prije samo dva mjeseca direktor HAC-a Boris Huzjan rekao je da je ukupni dug HAC-a oko 22 milijarde kuna te da je resorno ministarstvo angažiralo financijskog savjetnika da radi na procesu refinanciranja i restrukturiranja duga. To međutim ne sprječava tvrtku da dijeli najbolje uskrsnice.

Iako je HŽ teški gubitaš, oni ne samo da dijele uskrsnice, nego su i povećali iznose u odnosu na prije dvije godine. Tako će HŽ Infrastruktura svakom radniku isplatiti uskrsnicu od 500 kuna. Uskrsnica im je 2016. iznosila 200 kuna.

U HŽ Putničkom prijevozu također će sukladno Kolektivnom ugovoru radnicima biti isplaćena uskrsnica u iznosu od 200 kuna.

Tako će HŽ-ove tvrtke dijeliti uskrsnice, dok istovremeno država pokriva njihove gubitke.

 

Dugovi željezničkih tvrtki u vlasništvu države povećali su javni dug za oko 1,3 posto BDP-a

Stručnjaci Instituta za javne financije (IJF) Anto Bajo i Marko Primorac u publikaciji "Restrukturiranje željezničkih poduzeća u vlasništvu RH" upozorili su da su željeznice neuspješno restrukturirane te da sva njihova poduzeća podnose svoje gubitke državi, a individualne odgovornosti za poslovanje gotovo da i nema, zaključili su u svojoj analizi.


Navode da željeznička poduzeća zadnjih deset godina uglavnom završavaju s gubitkom, nekad i većim od milijarde kuna. Ciljevi restrukturiranja od 2012. do 2016. godine nisu ostvareni, a likvidnost poduzeća je slabija nego prije početka restrukturiranja.

Ukupne obveze željezničkih poduzeća u 2015. iznose šest milijardi kuna, od čega je trećina kratkoročnih obveza.

Željeznice su, pored brodogradilišta i cesta, treći najveći korisnik državnih potpora, jamstava i subvencija. Obveze i dugovi željezničkih poduzeća u vlasništvu države utječu i na rast javnog duga i proračunskog deficita. Od 2006. do 2015. sektoru željeznica dodijeljene su potpore od 8,7 milijardi kuna, a ukupne državne potpore redovito su godišnje nadmašivale 700 milijuna kuna. U razdoblju od 2000. do 2015. odobreno je državnih jamstava 12,64 milijardi kuna.

Obveze i dugovi željezničkih poduzeća u vlasništvu države povećali su javni dug za otprilike 1,3 posto BDP-a.

"Po svemu sudeći, državne željeznice ostaju financijski uteg oko vrata države, čak i ako se osigura nastavak restrukturiranja", kažu IJF-ovi analitičari. No ipak, unatoč svim pokazateljima da tvrtka gomila gubitke oni su, kako smo naveli, čak i povećali iznos uskrsnice.

Što se tiče ostalih državnih tvrtki, Hrvatska pošta će, sukladno Kolektivnom ugovoru, 21. ožujka 2018. isplatiti jednokratnu prigodnu nagradu u iznosu od 500 kn na tekuće račune radnika.

Po 400 kuna HEP-u i Hrvatskoj lutriji

U iznosu od 400 kuna, uskrsnice će biti isplaćene u HEP-u te Hrvatskoj lutriji koji će sukladno Kolektivnom ugovoru radnicima za Uskrs isplatiti u naravi iznos od 400 kuna neto po radniku.

Hrvatska radiotelevizija u skladu s Kolektivnim ugovorom svim zaposlenicima koji su u radnome odnosu u 2018. godini će isplatiti uskrsnicu, odnosno primitak u naravi u iznosu od 300 kuna po zaposleniku.

Najlošije su prošli djelatnici Croatia Airlinesa i Jadrolinije koji neće isplaćivati uskrsnice svojim zaposlenicima.

Hoće li i kolike uskrsnice dobiti još nam nisu odgovorili iz uprave Hrvatskih cesta, Hrvatskih voda, Hrvatskih šuma i Janafa.

Pročitajte više