Najskandalozniji jugoslavenski film: Svi su se bojali kako će publika reagirati na sirovi seks

Foto: Press

Lipanj 1971: Na zatvorenoj projekciji gledali smo za vas "W. R. ili misterije organizma"... Mak razgolitio Jagodu i – seks... Što se sve može vidjeti i čuti u već čuvenom filmu Dušana Makavejeva u kome se na do sada najslobodniji način govori o seksu...

- J.. ite se ljudi!

To poručuje Milena s terase masi ljudi, dok u sobi naga Jagoda i Ljuba neumorno izvode seksualni čin.

- "Ekspres" i "Novosti" uvlače nas u besmislenu debatu je li bolji kratak i debeo ili tanak i dug. Molim vas, to su lažne dileme. Ne vjerujte štampi. Najvažnije u svemu je veselje. Veseo je najbolji!

Milena nastavlja:

- Pa i najmanje dijete zna da je najslađe između nogu. Naš put u budućnost mora biti životno pozitivan. Drugovi, socijalizam i fizička ljubav ne smiju biti u suprotnosti. Socijalizam ne može isključivati ljubavna zadovoljstva iz svojih programa!

Masa prihvata Milenine riječi u zboru. Zoran dobacuje:

- Gospodo, u našoj demokraciji svi imaju pravo na đevrek. Jednima đevrek, drugima rupa od đevreka. Izgleda da je osnovni problem, problem rupe.

Milena govori da čovjek u svom životu doživi oko 4.000 orgazama, da je seks zdrava, najzdravija stvar na svijetu.

Počinje narodno veselje, razvija se kozaračko kolo. Naprijed je Zoran u radničkoj bluzi i radničkim hlačama. Dolaze do Milene i ona se hvata do Zorana.

Ritam muzike za kozaračko kolo zamjenjuje bleh muzika brzim narodnim kolom.

Jagoda i Ljuba su ubrzali. Njeno tijelo se uvija, lice joj sja od zadovoljstva, mijenjaju stil. Na patosu zaskočio je nju, ona puzi, nastavljaju seksualni ples. Podižu se, on prebacuje njene noge preko svojih kukova, ona vrišti od zadovoljstva. Leže opet na patosu, pretvaraju se u klupko mesa koje se grči i propinje, podvlače se konačno pod ponjavu i njihovi brzi pokreti odražavaju se samo u rastezanju, ugibanju i ispupčenju ponjave.

<br>

***

To su scene iz filma "Misterija organizma" Dušana Makavejeva, koje smo imali prilike vidjeti na zatvorenoj projekciji, za najuži krug ljudi, u novosadskom kinu "Arena". Scene koje smo opisali najviše su uznemirile kulturne i javne radnike kada se za njih saznalo u javnosti, pa su mnogi prognozirali da će zbog toga film biti zabranjen.

Prevarili su se. Komisija za prikazivanje filmova odobrila je ovaj film, tako da je odmah poslan u Cannes da bi bio prikazan u okviru "15 dana autorskog filma". Kada će kod nas biti premijera "Misterije organizma", još se ne zna. Jedno je sigurno: i Makavejev, i protagonisti ovog filma, s nestrpljenjem očekuju taj trenutak i reagiranje naše publike. Svakako, najviše od svih strepi Jagoda Kaloper koja s Miodragom Andrićem, koji tumači vojnika, izvodi cjeloviti seksualni čin.

Jagoda je svoje strahovanje već izrazila:

- Bilo bi mi strašno, bez sumnje, kad bi me izviždali, ali me to neće uništiti. Ja se pred sobom ne osjećam krivom.

Potpuno gola Jagoda Kaloper, koja u mnogim kadrovima šeta pokazujući svoje bujne grudi, razvijene bokove i crnu šumicu koja se spušta između njenih nogu, nije jedino što iz Makavejevog filma može "sablazniti" puritansku publiku.

Film počinje scenom na livadi. Dvoje usamljenih. Ona leži naga, skida se i on. Tada se ona podiže, prihvaća ustima njegov ud. Onda se lagano povaljuje u travu, on joj širi noge i otpočinju divlji ples. Ova scena seksualnog odnosa, snimana inače kroz crveni filter da bi se koliko-toliko ublažila njena brutalnost, djeluje kao šok na gledatelje, pogotovo što traje neobično dugo.

Da će film biti "natopljen" seksom, najavljuje i sljedeća sekvenca. Na platnu se pojavljuju ruke Jagode Kaloper, Miodraga Andrića i Milena Dravić. U šaci je žumance od jajeta, simbolični izvor života. Puštaju ga da klizi iz jedne ruke u drugu, da ostavlja sluzave tragove na njima, dok konačno ne izgubi svoj ovalni oblik i ne oljigavi njihove ruke.

U sekvencama, dokumentarnim, iz Amerike, gledateljima se prikazuju homoseksualac, zatim sljedbenici Wilhelma Reicha koji oslobađaju iz svog tijela suvišnu energiju, žena koja masturbira, "atelje" u kome se kleše muški ud, nagi muškarac u redakciji jednog pornografskog časopisa.

Homoseksualci, njih "dvoje", šeću ulicom ližući sladoled. "Ona" je našminkana, i to napadno, kao žena, i priča mirnim glasom o svojim odnosima s partnerom kao o nečem najnormalnijem. U atelje, u kome jedna raščupana žena podsjeća izgledom na umjetnicu, ulazi muškarac. Ona mu kaže: "Skini se".

On se skida gol i na njen znak liježe na kauč. Ona mu opet govori da se opusti, da misli na nešto lijepo, i prihvata njegov smežurani ud rukama. Lagano ga masira, to traje dugo, sve dok ne naraste i postane uspravan. Tada na njega namiče celofan, da muškarca ne bi isprljao gips po trbuhu, i počinje klesanje. Rukom obljepljuje ud gipsom sve dok se ne pretvori u kupu. U kasnijoj sceni, iz gipsa izvlači izliven plastični ud.

Veći dio filma Makavejev je posvetio sljedbenicima Wilhelma Reicha koji je sebe smatrao pronalazačem orgona, elementarne energije života, i tražio da ljudi vjeruju u svoje tijelo koliko i u svoju dušu. Reich je sve čovjekove impulse povezivao sa seksualnošću. Njegovi sljedbenici "oslobađaju" ženska tijela energije. One leže na stolovima u ordinacijama, na njihovo traženje grče se, imitiraju seksualni odnos, urliču. Ali, ne samo to. Kroz film defilira hipik obučen u uniformu američkog vojnika s puškom kao dječjom igračkom koji "puca" na sve i svakoga, dekadenciju američke porodice, pojavljuje se i Staljin i ideologija staljinizma kroz aluzije. I seksualna revolucija i sve revolucije, a naročito one dogmatizirane i njihovi oblici, promiču na filmu čineći ga da bude i "politički angažiran, i revolucionaran, a ne samo da odražava seksualnu ekshibiciju".

"Misterija organizma", u stvari, demistificira seks. Čini se da se njime zaključuje seksualna revolucija. Poslije gledanja ovog filma nema više mistike u seksu. Na platnu se vidi nago i muško i žensko tijelo, preko cijelog platna prikazuju se u veoma dugim sekvencama muški i ženski genitalni organi, seksualni odnosi muškarca i žena izraženi su u svim pozama.

Bez sumnje, to je neobičan, ali dobar film sa "filmske strane", mada će mnoge aluzije učinjene u njemu izazvati žučne polemike, a također se mogu stavljati i izvjesne zamjerke i sa "zanatske strane".

Film "Misterija organizma" je kolaž; Makavejev očigledno nije od toga bježao kada je s igranim dijelom uklapao dokumentarni materijal koji je snimao u Americi, s dokumentarnim materijalom pozajmljenim iz kinoteka. Svakako, moguće je da Makavejev "neumivene" dijelove filma "dotjera" pre nego što stignu pred naše gledaoce.

O Makavejevom filmu veoma pozitivno se izrazio umjetnički direktor beogradskog internacionalnog festivala Jovan Ćirilov, koji je rekao:

- Onaj tko u "Misteriji organizma" traži seksualnu i političku pornografiju nema razloga da gleda novi film Dušana Makavejeva. To je ozbiljno i pošteno delo. Mi bismo ga prikazali na BITEF-u u okviru specijalnog programa "slobodne forme", jer je značajno ostvarenje ne samo u vrhu jugoslovenskih, već i svjetskih novih tendencija.

Sam autor, Makavejev, naročito je zadovoljan igrom Milene Dravić i Ivice Vidovića, koji tumači čuvenog sovjetskog klizača na ledu.

- Mislim da je Milena napravila dosad najbolju ulogu, fantastičnu kombinaciju satire i apstrakcije. Imala je veoma težak zadatak. Igra djevojku koja je na neki način vođa jednog pomjerenog svijeta ali joj se ne vjeruje.

Prema našoj ocjeni, ipak je najbolju glumačku kreaciju u ovom filmu ostvario Zoran Radmilović. Jagoda Kaloper je bila slaba.

Tekst: D. J. (Veseli svet, 1971.) 

Pročitajte više